top of page
  • תמונת הסופר/תMor Bergman

עמידת ראש במבט הפוך

כמטפלים ברפואה אוסטאופתית ומתרגלים תנועה, אנו פוגשים לעתים קרובות מטופלים שחוו כאבי צוואר כתוצאה מביצוע עמידת ראש. אמנם עמידת ראש יכולה להיות דרך מצוינת לשפר את שיווי המשקל, הכוח והגמישות, אך חשוב לגשת אליהן בזהירות ובהדרגה, ובטכניקה נכונה כדי למנוע פציעה.

דוד בן גוריון עומד על הראש, פאול גולדמן 1957


מנקודת מבט אנטומית ופיזיולוגית, הצוואר הוא מבנה מורכב ועדין שנועד לתמוך במשקל הראש בלבד, ומאפשר טווח תנועה רחב מאוד ביחס לשאר החוליות בעמוד השדרה.

הצוואר בנוי מ-7 חוליות, המופרדות על ידי דיסקים בין-חולייתיים המרפדים ומגנים על חוט השדרה. חוליות הצוואר מתהדרות במבנה הקטן והמיוחד שלהן המאפשר להן לנוע בשלוש דרגות חופש שונות. למעשה הן החוליות הכי תנועתיות וקטנות בגופנו.


כפי שציינו בעבר - תנועה חופשית באה על חשבון יציבות ובלימת זעזועים.

מה שיציב זז פחות, מה שזז - פחות יציב.


בעת ביצוע עמידת ראש, מועבר מלוא משקל הגוף אל הצוואר, תוך הפעלת כמות משמעותית של לחץ על חוליות הצוואר והדיסקים הבין חולייתיים, החוליות הצווארית הקטנות שמתאפיינות בתנועה מאותגרות ומשמשות כבולמי זעזועים.


רק רגע - אנחנו לא אומרים שביצוע עמידות ראש היא אסורה! אין כמו תחושת הסיפוק ברגע שמוצאים את האיזון ההפוך, החידוש ביציאה מאזור הנוחות ושינוי הפרספקטיבה. ההישג מרשים, אבל כדאי לנהוג באחריות ובזהירות יתר כשמדובר במבנה עדין ואלגנטי כל כך כמו חוליות הצוואר.


מנקודת מבט ביומכנית, טכניקה לא נכונה עלולה לגרום ללחץ מוגזם על הצוואר, מה שעלול לגרום לאי נוחות, כאב, ולא עלינו פציעה. לדוגמה, אם הראש אינו ממוקם כראוי, או אם הגוף אינו מכוון כראוי, הצוואר עלול להיות מכופף יתר על המידה, מה שיוביל לדחיסה מוגזמת על חוליות צוואר והדיסקים. בנוסף, אם עמידת הראש מוחזקת זמן רב מדי, או אם האדם אינו חזק מספיק כדי לשלוט במצב, שרירי הצוואר עלולים להתעייף, מה שמגביר את הסיכון לאיבוד שליטה ופציעה.


כדי למזער את הסיכון לפציעה ולקדם עמידת ראש בטוחה ויעילה,

חשוב להקפיד על כמה עקרונות מפתח:


1. התחממו כראוי: לפני ניסיון לעמידת ראש, הקדישו זמן לחימום הצוואר, פלג הגוף העליון והליבה כדי לשפר את הפרופריוספציה והתנועתיות ולהפחית את הסיכון לפציעה.


2. בנו כוח בהדרגה: התחילו עם עמידת ראש "קלה" או בתמיכת קיר או כיסא לרגליים, השתמשו באביזרים כגון בלוקים או שמיכות לתמיכה בראש, והתקדמו בהדרגה לעמידת ראש מלאה ככל שהכוח והטכניקה משתפרים.


3. שמרו על אליינמנט ככל האפשר: ודאו שהראש מונח עם כותרת הראש על הרצפה, והגוף נמצא בכיוון הנכון. שמרו על הצוואר ניטרלי, הימנעו מהקשתה או עיגול יתר. בנוסף, קודקוד הראש אמור לנגוע-לא-לנגוע ברצפה, ומירב המשקל מונח על אמות הידיים, הימנעו מלהניח את הראש בחוזקה על הרצפה.

הנחייה לדוגמא: אפשר להעביר דף נייר בין קודקוד הראש והרצפה בזמן שאתם עומדים על הראש.


4. הגבילו את משך הזמן: הימנעו מלשהות בעמידת הראש לפרקי זמן ממושכים, והקשיבו לגוף שלכם.

אם אתם חווים כאב, אי נוחות או עייפות, הפסיקו מיד.


5. היעזרו במורה מוסמך ומנוסה: שיוודא שאתם ממוקמים נכון, תומכים בעמידת הראש בעזרת האמות וכפות הידיים כראוי, שאתם אכן מוכנים למהלך, ויאבטח אותכם במהלך תרגול התנוחה.

לסיכום, עמידת ראש יכולה להיות דרך מצוינת לשפר שיווי משקל, כוח וגמישות, תרגול פיזי ומנטלי מאתגר ומספק!

אך חשוב לגשת אליה בהדרגה, זהירות ובטכניקה נכונה. על ידי הקפדה על עקרונות מפתח אלו והקשבה לגוף שלך, תוכל/י למזער את הסיכון לפציעה וליהנות מהיתרונות הרבים של עמידת ראש.



Keep on moving - The rest will follow


 

אם הפוסט שקראתם עזר לכם, פתח לכם צוהר לתובנות חדשות ונראה לכם שיכול להיות מעניין גם עבור חברים מכרים משפחה ידידים - שתפו אותנו ברשתות!

28 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page